[amres-info] vanredno stanje nastave na fakultetima

Slavko Gajin slavko.gajin at rcub.bg.ac.rs
Thu Mar 19 22:43:49 CET 2020


Drage koleginice i kolege,

 

Verujem da su i mnogi od vas izloženi pritisku da se što pre obezbedi
nastavak nastavnog procesa , ali u ovim okolnostima ima dosta "šuma",
nesinhronizovanih akcija i  improvizacije, što sve može lako da vodi do
haosa. 

 

Lako je prepoznati da je sada najvažnije omogućiti video/veb konferencije i
elearning. Za ovo drugo moodlu je široko rasprostranjen, mada ne i opšte
prihvaćen. Takođe i video konferencije mnogi koriste, ali nastava za veći
broj studenata se ipak razlikuje od web meeting-a manjeg broja ljudi. Pri
tome su zahtevi da bude jednostavno, brzo za realizaciju i (najvažnije?)
besplatno!

 

Ministarstvo sa Microsoftom radi na masovnom puštanju MS Teams , ali su
prioritet škole - treba otvoriti više stotina hiljada naloga. Na sajtu
https://www.rasporednastave.gov.rs/ data su uputstva za MS Teams i ZOOM ,
ali tako da ne mogu da zamislim kako će se naši nastavnici tu uopšte snaći.

 

ZOOM je dosta jednostavniji, odlično radi (bar za sada), ali u besplatnoj
verziji ima dva bitna ograničenja: do 100 učesnika (studenta) i trajanje do
40 min. Bolje bi bilo da je 45 min, ali može da posluži i ovo. Ograničenje
od 40 min se prevazilazi za 15 USD mesečno, što je verujem mnogima
prihvatljivo. Dakle, ZOOM je jednostavan, ali postoji tu i dosta skrivenih
detalja, a moja iskustva sam zabeležio u formi kraćeg video tutorijala koji
smo okačili na RCUB medija portal: http://media.rcub.bg.ac.rs/?p=7451

 

Takođe, i WebEx je povećao broj učesnika do 100 , što će da važi u naredna
tri meseca , a nadamo se da neće biti razloga za produžavanja ;)  

WebEx je bio možda i prvi web conf alat, dugo je bio dosta skup, ali dok sam
koristio radio je odlično. Danas kada sam probao iz chorme-a kvalitet videa
je bio očajan, a da bih probao komunikaciju sa dve desktop app, za
registraciju drugog naloga sam dobio poruku - "Our team has begun to get
your video conferencing account set up. Please bear with us as there might
be a delay due to the increased demand being created by the impact of
COVID-19. Our team will respond to you shortly as soon as they have it set
up." Izgleda da imaju problem sa skaliranjem, all se nadam da će rešiti. 

 

Druga nezavisna inicijativa je da se ide na G-Suite for Education -
besplatno, ima podršku za video konf, google stoji iza toga - naizgled, može
li se zamisliti nešto bolje? 

 

To je bila inicijativa i na UB, čime sam se takođe pozabavio ovih dana, a
svoja iskustva koja sam preneo rukovodstvu UB, podeliću i sa vama. Zbog već
sada dugačkog mejla, krenuću od zaključka, a u nastavku su detalji.

 

ZAKLJUČAK (u kontekstu vanrednih okolnosti):

-          G-Suite for Education - koliko pričaju o tome, očekivao sam mnogo
više. Možda postoji neka profi verzija, ali besplatna verzija je ok
alternativa za nekoga ko nema ništa, pa uz malo više truda može da pusti bar
nešto, makar i uz probleme (npr. manji fakultet, neka viša škola.)

-          Za veće fakultete puštanje G-Suite "na brzinu" i sa nedovoljno
kapaciteta daje više rizika nego prednosti. 

-          Za prevazilaženje ove urgentne situacije uz manje rizika i više
prednosti, definitivno je bolje koristi:

o   ZOOM, WebEx, MS Teams (ko ima ili kada ministarstvo omogući)

o   Moodle - RCUB moodle, koji je otvoren za sve članice UB, ali i druge
univerzitete i više škole (iskazujemo solidarnost). Takođe, mnogi fakulteti
(naši i drugi) duže vreme imaju svoje instance i to lepo koriste. 

 

DETALJI: 

 

U normalnim okolnostima G-Suite nudi atraktivnih opcija za fakultete -
integraciju sa google drive, docs i drugim servisima, uključujući i
outsorsovanje institucionalnog mejla u google. Kažem u normalnim
okolnostima, jer to podrazumeva proces testiranja, integracije i puštanja u
produkciju.

 

Mi smo za G-Suite registrovali "bg.ac.rs" domen za UB, lako mogu da se
dodaju poddomeni za fakultete, što je potrebno da bi se registrovali
profesori i studenti. 

 

Za korišćenje G-Suite ipak se postavlja pitanje  "šta se želi postići", gde
su moguće sledeće opcije:

-          Uvesti rešenje za sve fakultete univerziteta- nerealno , čak i u
redovnim okolnostima

-          Preporučiti pojedinim fakultetima da nezavisno koriste - može,
ali nemamo dovoljno iskustva (sem ovih mojih stavova i zaključaka), a ako
oni imaju potrebe mogu i sami, a najverovatnije nije sada ni za njih realno
da se to masovno pušta na brzinu

-          Koristiti za studije pri univerzitetu - izvodljivo je, ali ima
dosta posla i potencijalnih problema

 

Najveći problem za puštanje je dodavanja korisnika, što je moguće na sledeće
načine:

-          Ručno dodavanje - moguće je za manji broj profesora , ali ne i za
studente. Jer korisnike treba i administrirati, dodeljivati im privilegije
itd.

-          Moguć je masovni upload iz pripremljenog excel fajla (CSV), ali
ja sam posle pola sata odustao čak i sa jednim korisnikom (ima dosta polja,
bitan je format, treba znati šta je šta itd.)

-          Postoji mogućnost integracije sa bazom korisnika tj. AAI
infrastrukturom (ali to je dosta složeno i kod nas  malo ko podržava). 

 

Ali ako problemu pristupimo "inženjerski" onda da krenemo od osnovnog cilja
koji želimo postići - u ovim vanrednim okolnostima za nastavak odvijanja
nastave najvažnije je obezbediti: video konferencije za veći broj učesnika,
deljenje materijala i osnovna kolaboracija (razmena obaveštenja, poruka
itd.). 

Za to može da služi Classroom i Hangouts Meet, a moja iskustva su sledeća:

-          Classroom - relativno se lako koristi, može da posluži , ali nudi
samo bazične mogućnosti (postavljane materijala, dok su informacije u obliku
postova na glavnoj stranici, što mi više liči na facebook organizaciju nego
na forum ili nešto slično). Testovi koji postoje su u obliku instant pitanja
, više za ankete neko provere znanja. Takođe, i studenti moraju da budu
registrovani da bi pristupali  ovoj aplikacije. 

-          Hangouts Meet je za video konferencije

o   Prednosti 

§  do 250 korisnika , besplatno do 1. Jula.

§  Očekujemo da će da podnese pritisak velikog broja korisnika 

o   Nedostaci 

§  korisnik istina ne mora da bude registrovan da bi pristupio konferenciji
, ali profesor za svakog mora da "klikne" saglasnost za pristup. Prethodna
prednost time gubi smisao.

§  Pokreće se iz google chrome, što je dobro, ipak ima limitirane mogućnosti
u odnosu na druga rešenja na bazi desktop aplikacije (kontrola, deljenje
ekrana nije u okviru konferencijskog prozora itd.)

 

Nadam se da će nekom biti od koristi. 

 

Srdačan pozdrav i dobro zdravlje,

gaja

 

__________________________________
Prof. dr Slavko Gajin
director

RCUB
Belgrade University Computer Center
Kumanovska 7, Belgrade
Serbia 

Tel.:                  +381-11-3031258
Fax:                  +381-11-3031259
Email:                <mailto:slavko.gajin at rcub.bg.ac.rs>
slavko.gajin at rcub.bg.ac.rs
Internet:            <http://www.rcub.bg.ac.rs/> http://www.rcub.bg.ac.rs

 

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://afrodita.rcub.bg.ac.rs/pipermail/amres-info/attachments/20200319/fdbc20a8/attachment-0001.html>


More information about the amres-info mailing list