Aleksandar Diklić
http://afrodita.rcub.bg.ac.rs/~adiklic/
http://sites.google.com/site/adiklic/
Kad smo polazili u Litvaniju, dobronamerni savetodavci upozoravali su nas
da teren za sletanje tražimo na većoj visini,
već na 600m, iz više razloga: nepoznati tereni, talasasta konfiguracija,
dosta šuma, nestabilni i nepoznati meteorološki uslovi, strana zemlja,
nepoznati putevi prilaska terenima, kao i ostale nepoznanice, sve zajedno
predstavljene kao nepoznati faktor x. Kad smo stigli tamo, a ono, nepožnjevena žitna
polja, šume, pašnjaci i tek poneka njiva.
Šume i jezera Litvanija
je zemlja šuma i jezera, na geografskoj širini Skandinavije. Sletanje u šumu
nije sletanje, nego spašavanje, ali ako nema gde drugo, bolje u šumu nego u
raskrčenu šumu ili panjevinu. Spašavanje je jednostavnjije ako je jezero u
šumi. |
|
Sletanje na jezero takođe se ne preporučuje, ali je manje opasno nego u šumu.
Postoje neka pravila za sletanje na jezero koje je citirao australijski jedriličar Tony Tabart:
Pre sletanja javiti radiostanicom o nameri,
uključiti lokator transmiter ako ga ima, uključiti mobilni telefon za
slučaj traganja, izvući stajni trap,
isključiti struju. Gde sleteti? Dovoljno duboko da se izbegnu podvodne stene,
ne suviše blizu i ne prema obali, već paralelno sa obalom. Jedrilica će da
pluta, pa treba sleteti na zavetrenu
stranu jezera, tako da vetar oduva jedrilicu prema obali. Sleteti sa
izvučenim točkom, sa malom brzinom, ali prvo dodirnuti glavnim točkom, a ne
repom, kočnice što pre uvući. Po sletanju, dok jedrilica pluta, otvoriti
kabinu, sesti na jedrilicu i razmisliti, napraviti plan, skinuti padobran, ne
plivati u odelu, ne plivati u vetar. Korisno je imati plastične kese za odelo
i telefon, koje se naduvaju pre vezivanja kako bi plutale na vodi. U Finskoj
jedriličari skinu i spašavaju i instrument tablu sa svim instrumentima, a po
jedrilicu dođu kasnije. |
|
Žitna polja Dok smo vozili kroz Poljsku i Litvanijiu u dolasku na takmičenje,
osmatrali smo polja, tamo gde nema šume, uglavnom su pod raznim vrstama žita,
koje nigde nije požnjeveno. U izboru mogućeg terena za sletanje, strnjika
posle žetve žitnog polja je teren koji bi mogao da se poželi. Sa druge
strane, nepožnjeveno žitno polje nije zgodno za sletanje. U nedostatku boljih
terena, procenjivali smo žitna polja, merili smo visinu žita tako što bismo
zašli u polje peške, sve u nadi da na severnim geografskim širinama žito nije
tako visoko i da bi žitno polje moglo da se izabere za vanterensko sletanje. |
|
Na naše iznenađenje, žita u Litvaniji su vrlo visoka, čak visoko iznad pojasa, tako da smo odustali
od planiranog izbora žitnih polja za sletanje. Tešili smo se gajeći nadu da
bi žetva uskoro mogla da počne, međutim, do početka avgusta, na poljima
Litvanije nismo videli ni jedan jedini kombajn. Prvog letačkog dana,
fotogalerija je otvorena slikama vanterenskog sletanja u žitno polje, a
tragovi ukazu,ju na vrtešku prilikom sletanja. |
|
Kombajn bi mogao da spase jedriličara od vanterenskog sletanja time što
uzburka zagrejani vazdušni balon i pokrene termički stub, kao što se dogodilo
na 170m visine iznad terena odabranog za vanterensko sletanje u blizini
granice sa Poljskom. |
|
Njive Kad se za sletanje izabere zgodna pokošena njiva, opet može da bude
problema. Litvanija je zemlja zaravnjena lednicima, sa mnogo jezera, sa dosta
padavina i nema problema sa navodnjavanjem, problem u Litvaniji je
odvodnjavanje. Odvodni kanali su po
pravilu najčešće po samoj sredini njive, ponekad ne mogu iz vazduha ni da se
uoče na vreme. Zbog toga je neophodno dobro osmatranje i planiranje sletanja
unutar prve ili pak druge polovine njive, kako se ne bi polomio stajni trap
udarom glavnog točka u slabo uočljiv kanal. |
|
Kulture koje se gaje na njivama treba upoznati još na zemlji, jer iz vazduha nešto što liči na finu i meku
nisku travu, može da se pokaže kao gusto bilje, visoko do pojasa,
isprepletano kao kučina, nezgodno za sletanje, a još nezgodnije za
rasklapanje i pakovanje u prikolicu. Litvanija
je većim delom u brežuljcima ili talasasta. Pokošena njiva može sa visine od
par stotina metara da izgleda prilično ravno, a tek posle finalnog prilaza na
manjoj visini da se uoče talasi i brežuljci, nagibi i kontrabregovi koje
treba propratiti u planiranju i što pre dohvatiti podlogu kako bi se
jedrilica zaustavila na vreme. |
|
Pašnjaci Na pitanje gde da sletimo ako moramo, kad su sva polja nepožnjevena,
domaćini rekoše, na pašnjake. Jedina pouzdana mesta za sletanje bili su
pašnjaci. Kod nas važi pravilo da pašnjaci nisu zgodni za vanterenska sletanja, jer
je to površina koja nije uređena, ima dosta rupa, krtičnjaka, kanala, jaruga
i drugih iznenađenja, teško uočljivih iz vazduha. Prilikom sletanja na takvu
površinu, može da se ošteti stajni trap jedrilice, ali u nedostatku boljeg
terena, u Litvaniji su pašnjaci najbolji izbor. Iz vazduha se prepoznaju po
velikim belim balama pokošenog sena umotanog u najlonske presvlake i
spremljenog za zimu. |
|
Kad je jači vetar, a ima krava na pašnjaku, najčešće su okrenute repom u
vetar, tako da kravlji rep pokazuje najbolji smer sletanja. Pre sletanja pašnjak treba dobro osmotriti
da se izbegne stoka i velike bale sena. I posle sletanja treba sačuvati
jedrilicu jer krave imaju običaj da dođu do jedrilice i ližu krila misleći da
su bela od soli. Ubrzo se oko jedrilice skupe čobani, meštani, deca, donesu vode, kafu,
čaj, salame, hleba, sira, kobasica, sve lepo izvađeno iz korpe za piknik i
postavljeno na stolnjak rasprostrt po travi, tu se poseje seme prijateljstva. |
|
Aerodromi Najsigurnija mesta za sletanje su aerodromi i prilikom planiranja leta
svakako treba proučiti njihove lokacije. Aerodromi su navedeni u datoteci
okretnih tačaka, koju je potrebno uneti u memoriju flight recordera pre
leta, kako bi njihovi podaci mogli da se iskoriste u proračunu doleta u
slučaju potrebe. Osim tih aerodroma, postoji mnogo manjih aerodroma koji i
nisu obeleženi ni kao aerodromi ni kao okretne tačke, niti su uneti u
datoteku, a koji se mogu uočiti iz vazduha pažljivim osmatranjem. Najbolje je završiti zadatak i vratiti se na matični aerodrom |
|
Nastavak sledi: videćemo kakav