[amres-info] vanredno stanje nastave na fakultetima

dr Nikola Ilić nikola.ilic at med.bg.ac.rs
Fri Mar 20 08:21:00 CET 2020


Poštovane koleginice i kolege,
Mi na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu već 15 godina 
koristimo Moodle u nastavi (sada ih imamo već na 6 VM za različite 
namene) i nekih 5 godina BigBlueButton uparen sa njima.
Od prošle godine koristimo i frontend za BigBlueButton-a (Greenlight) 
koji omogućava pokretanje sastanaka telekonferencijski bez posrednika 
(Moodle-a, Wordpress-a...).
Na kraju, nekih 5 godina koristimo za filesharing NextCloud (ranije 
OwnCloud).

Nama nije bio problem da pređemo na onlajn nastavu organizaciono i 
infrastrukturom jer infrastrukturu i iskustvo sa njom imamo, a iz 
iskustva je proizašla organizacija.

Moodle sam po sebi je sjajan alat (besplatno)i verovatno svima već 
poznat.
BigBlueButton (besplatno) je sjajan jer nova verzija ne zahteva flash 
(radi u HTML5 potpuno) omogućava snimanje sesija, glasanje i čuvanje 
spiska prisutnih.
NextCloud (besplatno) koristimo za filesharing i kroz plugin-ive 
omogućavamo pravljenje upitnika i project management.

Iz iskustva znamo da će BBB na mašini sa 16GB RAM-a i po daljim 
specifikacijama neophodnim za rad (obavezno fizička mašina, nikako 
virtuelizacija) nositi do 90 ljudi sa uključenim kamerama istovremeno.
Kada se uključi samo kamera predavača ili se samo prenosi prezentacija i 
glas sigurno daleko više (posebno ako se bitrate kamera u podešavanjima 
još malo spusti).
Instalacija i podešavanje BBB traju dugo (više sati) ali su odlično 
dokumentovnai na nihovom sajtu (u principu sve može da se svede na 
copy/paste komandi iz dokumentacije).

Mi smo u ovoj situaciji zaobišli konferencijski deo u nastavi i 
kombinaciju Moodle + BBB upotrebili kao jednostavnu platformu da 
nastavnik iz Moodle-a koristeši povezani BBB snimi svoje predavanje i 
ostavi ga kao materijal za učenje unutar svog kursa u Moodle-u.
Na ovaj način smo sada rasteretili maksimalno sisteme naletom prelaska 
svega živog u onlajn okruženje.

Telekonferenciju kroz Greenlight frontend BBB smo ostavili zaposlenima 
za organizaciju sastanaka.

Naše smernice i uputstva za zaposlene možete pogledati ovde:
http://med.bg.ac.rs/?p=17754

Na istom linku imate i naša video uputstva pa možete videti kako sve 
funkcioniše u praksi.

Ako nekome zatreba pomoć ili bi da se raspita, stojimo na raspolaganju.

S poštovanjem,


-- 
dr Nikola Ilić
Rukovodilac poslova informacionih sistema i tehnologija
Centar za informacione i komunikacione tehnologije
Univerzitet u Beogradu, Medicinski fakultet
Dr Subotića 15, 11000 Beograd, Srbija
Tel: (+381.11) 26.85.893
E-mail: cikt at med.bg.ac.rs



Дана 2020-03-19 22:43, Slavko Gajin је написао:
> Drage koleginice i kolege,
> 
> Verujem da su i mnogi od vas izloženi pritisku da se što pre
> obezbedi nastavak nastavnog procesa , ali u ovim okolnostima ima dosta
> „šuma", nesinhronizovanih akcija i  improvizacije, što sve može
> lako da vodi do haosa.
> 
> Lako je prepoznati da je sada najvažnije omogućiti video/veb
> konferencije i elearning. Za ovo drugo moodlu je široko
> rasprostranjen, mada ne i opšte prihvaćen. Takođe i video
> konferencije mnogi koriste, ali nastava za veći broj studenata se
> ipak razlikuje od web meeting-a manjeg broja ljudi. Pri tome su
> zahtevi da bude jednostavno, brzo za realizaciju i (najvažnije?)
> besplatno!
> 
> Ministarstvo sa Microsoftom radi na masovnom puštanju MS Teams , ali
> su prioritet škole - treba otvoriti više stotina hiljada naloga. Na
> sajtu https://www.rasporednastave.gov.rs/ [1] data su uputstva za MS
> Teams i ZOOM , ali tako da ne mogu da zamislim kako će se naši
> nastavnici tu uopšte snaći.
> 
> ZOOM je dosta jednostavniji, odlično radi (bar za sada), ali u
> besplatnoj verziji ima dva bitna ograničenja: do 100 učesnika
> (studenta) i trajanje do 40 min. Bolje bi bilo da je 45 min, ali može
> da posluži i ovo. Ograničenje od 40 min se prevazilazi za 15 USD
> mesečno, što je verujem mnogima prihvatljivo. Dakle, ZOOM je
> jednostavan, ali postoji tu i dosta skrivenih detalja, a moja iskustva
> sam zabeležio u formi kraćeg video tutorijala koji smo okačili na
> RCUB medija portal: http://media.rcub.bg.ac.rs/?p=7451 [2]
> 
> Takođe, i WebEx je povećao broj učesnika do 100 , što će da važi
> u naredna tri meseca , a nadamo se da neće biti razloga za
> produžavanja ;)
> 
> WebEx je bio možda i prvi web conf alat, dugo je bio dosta skup, ali
> dok sam koristio radio je odlično. Danas kada sam probao iz chorme-a
> kvalitet videa je bio očajan, a da bih probao komunikaciju sa dve
> desktop app, za registraciju drugog naloga sam dobio poruku - „Our
> team has begun to get your video conferencing account set up. Please
> bear with us as there might be a delay due to the increased demand
> being created by the impact of COVID-19. Our team will respond to you
> shortly as soon as they have it set up." Izgleda da imaju problem sa
> skaliranjem, all se nadam da će rešiti.
> 
> Druga nezavisna inicijativa je da se ide na G-Suite for Education -
> besplatno, ima podršku za video konf, google stoji iza toga -
> naizgled, može li se zamisliti nešto bolje?
> 
> To je bila inicijativa i na UB, čime sam se takođe pozabavio ovih
> dana, a svoja iskustva koja sam preneo rukovodstvu UB, podeliću i sa
> vama. Zbog već sada dugačkog mejla, krenuću od zaključka, a u
> nastavku su detalji.
> 
> ZAKLJUČAK (u kontekstu vanrednih okolnosti):
> 
> - G-Suite for Education - koliko pričaju o tome, očekivao sam mnogo
> više. Možda postoji neka profi verzija, ali besplatna verzija je ok
> alternativa za nekoga ko nema ništa, pa uz malo više truda može da
> pusti bar nešto, makar i uz probleme (npr. manji fakultet, neka viša
> škola…)
> 
> - Za veće fakultete puštanje G-Suite „na brzinu" i sa nedovoljno
> kapaciteta daje više rizika nego prednosti.
> 
> - Za prevazilaženje ove urgentne situacije uz manje rizika i više
> prednosti, definitivno je bolje koristi:
> 
> o ZOOM, WebEx, MS Teams (ko ima ili kada ministarstvo omogući)
> 
> o Moodle - RCUB moodle, koji je otvoren za sve članice UB, ali i
> druge univerzitete i više škole (iskazujemo solidarnost). Takođe,
> mnogi fakulteti (naši i drugi) duže vreme imaju svoje instance i to
> lepo koriste.
> 
> DETALJI:
> 
> U normalnim okolnostima G-Suite nudi atraktivnih opcija za fakultete -
> integraciju sa google drive, docs i drugim servisima, uključujući i
> outsorsovanje institucionalnog mejla u google. Kažem u normalnim
> okolnostima, jer to podrazumeva proces testiranja, integracije i
> puštanja u produkciju.
> 
> Mi smo za G-Suite registrovali „bg.ac.rs" domen za UB, lako mogu da
> se dodaju poddomeni za fakultete, što je potrebno da bi se
> registrovali profesori i studenti.
> 
> Za korišćenje G-Suite ipak se postavlja pitanje „šta se želi
> postići", gde su moguće sledeće opcije:
> 
> - Uvesti rešenje za sve fakultete univerziteta- nerealno , čak i u
> redovnim okolnostima
> 
> - Preporučiti pojedinim fakultetima da nezavisno koriste - može, ali
> nemamo dovoljno iskustva (sem ovih mojih stavova i zaključaka), a ako
> oni imaju potrebe mogu i sami, a najverovatnije nije sada ni za njih
> realno da se to masovno pušta na brzinu
> 
> - Koristiti za studije pri univerzitetu - izvodljivo je, ali ima dosta
> posla i potencijalnih problema
> 
> Najveći problem za puštanje je dodavanja korisnika, što je moguće
> na sledeće načine:
> 
> - Ručno dodavanje - moguće je za manji broj profesora , ali ne i za
> studente. Jer korisnike treba i administrirati, dodeljivati im
> privilegije itd.
> 
> - Moguć je masovni upload iz pripremljenog excel fajla (CSV), ali ja
> sam posle pola sata odustao čak i sa jednim korisnikom (ima dosta
> polja, bitan je format, treba znati šta je šta itd.)
> 
> - Postoji mogućnost integracije sa bazom korisnika tj. AAI
> infrastrukturom (ali to je dosta složeno i kod nas malo ko
> podržava).
> 
> Ali ako problemu pristupimo „inženjerski" onda da krenemo od
> osnovnog cilja koji želimo postići - u ovim vanrednim okolnostima za
> nastavak odvijanja nastave najvažnije je obezbediti: video
> konferencije za veći broj učesnika, deljenje materijala i osnovna
> kolaboracija (razmena obaveštenja, poruka itd.).
> 
> Za to može da služi Classroom i Hangouts Meet, a moja iskustva su
> sledeća:
> 
> - Classroom - relativno se lako koristi, može da posluži , ali nudi
> samo bazične mogućnosti (postavljane materijala, dok su informacije
> u obliku postova na glavnoj stranici, što mi više liči na facebook
> organizaciju nego na forum ili nešto slično). Testovi koji postoje
> su u obliku instant pitanja , više za ankete neko provere znanja…
> Takođe, i studenti moraju da budu registrovani da bi pristupali ovoj
> aplikacije.
> 
> - Hangouts Meet je za video konferencije
> 
> o Prednosti
> 
> § do 250 korisnika , besplatno do 1. Jula.
> 
> § Očekujemo da će da podnese pritisak velikog broja korisnika
> 
> o Nedostaci
> 
> § korisnik istina ne mora da bude registrovan da bi pristupio
> konferenciji , ali profesor za svakog mora da „klikne" saglasnost za
> pristup. Prethodna prednost time gubi smisao.
> 
> § Pokreće se iz google chrome, što je dobro, ipak ima limitirane
> mogućnosti u odnosu na druga rešenja na bazi desktop aplikacije
> (kontrola, deljenje ekrana nije u okviru konferencijskog prozora itd.)
> 
> Nadam se da će nekom biti od koristi.
> 
> Srdačan pozdrav i dobro zdravlje,
> 
> gaja
> 
> __________________________________
> Prof. dr Slavko Gajin
> director
> 
> RCUB
> Belgrade University Computer Center
> Kumanovska 7, Belgrade
> Serbia
> 
> TEL.: +381-11-3031258
> FAX: +381-11-3031259
> EMAIL: slavko.gajin at rcub.bg.ac.rs
> INTERNET: http://www.rcub.bg.ac.rs [3]
> 
> 
> 
> Links:
> ------
> [1] https://www.rasporednastave.gov.rs/
> [2] http://media.rcub.bg.ac.rs/?p=7451
> [3] http://www.rcub.bg.ac.rs/
> 
> _______________________________________________
> amres-info mailing list
> amres-info at rcub.bg.ac.rs
> https://afrodita.rcub.bg.ac.rs/mailman/listinfo/amres-info

-- 
dr Nikola Ilić
Rukovodilac poslova informacionih sistema i tehnologija
Centar za informacione i komunikacione tehnologije
Univerzitet u Beogradu, Medicinski fakultet
Dr Subotića 15, 11000 Beograd, Srbija
Tel: (+381.11) 26.85.893
E-mail: cikt at med.bg.ac.rs


More information about the amres-info mailing list