Zaduzbina Andrejevic  
 
Biblioteka DISSERTATIO, knjiga br. 1
 
Jadranka Hofman-Jablan
Simetrija muzickog dela
 

 
SAZETAK
 
Simetroloska analiza traga za egzaktnim konstrukcionim zakonitostima na kojima pociva organizacija neke strukture (npr. umetnickog dela), pravilno organizovane u prostoru ili vremenu.

Knjiga “Simetrija muzickog dela” posvecena je istrazivanju mogucnosti simetroloske analize muzickih dela. U tom cilju izgradjen je formalizovani sistem za prevodjenje svih znacajnih parametara jednog muzickog dela na jezik brojeva i simetrijskih transformacija. Predlozeni pristup ne predstavlja suprotnost postojecim metodama analize, vec njihovu dopunu i mogucnost da simetrijske pravilnosti prisutne u okviru muzickih dela, koje su donekle bile zanemarene, postanu ocigledne. Pored ostalog, ovo je postignuto grafickom interpretacijom razlicitih strukturalnih segmenata muzickog dela. Primenom ovakvog postupka, podvrgavajuci muzicka dela razlicitih epoha i autora simetroloskoj analizi moguce je utvrditi u kojoj su meri postovani formalni organizacioni principi i zakonitosti na lokalnom i na globalnom planu. U tom smislu, simetroloska analiza pruza bogatiji uvid u strukturalne karakteristike muzickih dela, u simetrijsku organizaciju njihovih osnovnih muzickih komponenata (ritma, melodije, harmonije...) i korelaciju odgovarajucih simetrijskih struktura.

Posto se simetroloska analiza zasniva na numerickoj analizi, obilje podataka ili relativna udaljenost simetricnih celina u okviru muzike kao temporalne umetnosti, ne predstavljaju problem. Na taj nacin ostvaruje se veza simetroloske analize sa razlicitim vidovima teorije auditivne spoznaje, opazanjem i dozivljajem simetrijskih obrazaca, koji se javljaju u muzici.
 

KLJUCNE RECI:

formalizacija muzickog jezika, simetroloska analiza, izometrijske transformacije, staticka i dinamicka simetrija, disimetrija, vizuelizacija elemenata muzickog dela, auditivna percepcija, nacela “dobre forme”.
 
 

prikaz knjige
 

Biblioteka DISSERTATIO
Zaduzbina Andrejevic

© Copyright ZADUZBINA ANDREJEVIC, 1998