Aleksandar
Diklić
http://afrodita.rcub.bg.ac.rs/~adiklic/
http://sites.google.com/site/adiklic/
Autor teksta
Od 27.4. do 3.5.2008 u organizaciji VSS, Saveza vazduhoplovnih jedriličara Srbije i aerokluba Zrenjanin kao neposrednog organizatora, održano je jedriličarsko takmičenje u klub klasi, Zrenjanin kup 2008. Svečanosti otvaranja, zatvaranja, proglašenja pobednika, poletanja i skoro sva sletanja dogodila su se na aerodromu Ečka kod Zrenjanina, a samo takmičenje odvijalo se u vazdušnom prostoru Vojvodine, do maksimalne visine 2500m QNH. U takmičenju je učestvovalo deset posada, osam jednočlanih i dve dvočlane, iz Srbije i Slovenije. Posle šest letačkih dana, jednog trenažnog, jednog prekinutog zbog meteo uslova i protivgradne odbrane i četiri priznata takmičarska dana, pobedio je Tadej Krevh, Koroški aeroklub iz Slovenije na jedrilici Mosquito B, drugo mesto zauzela je dvočlana posada Alojz Medved, Danijel Kotnik, Koroški aeroklub iz Slovenije na dvosedu DG 505, a treće mesto zauzeo je Aleksandar Diklić, Aerokub Vaja iz Srbije na jedrilici Cirrus standard. U toku takmičenja preleteno je 6696,4 kilometara, jedrilice su letele 152:44 sati letenja. Šleperski avioni Utva 75 i Piper Supercub, napravili su 49 letova i 02:34 sati letenja.
Ečka kod Zrenjanina
Priprema za jedriličarsko takmičenje može da traje
mesecima, opet na kraju nedostaje još jedan dan.
Priprema ispred hangara
Prvi letački dan na takmičenju je trenažni, vrlo je
koristan jer se obavezno pokaže da nešto važno neodostaje. Ovoga puta
navigaciona oprema je zakazala, tako da je vreme posle leta iskorišćeno da
se zaleme prekinuti kablovi. Na Državnom takmičenju prošle godine, u toku
izvlačenja jedrilice na start, puče mi unutrašnja guma na točku,
zamena je potrajala, a zatim je radiostanica izgubila kontakt koji je potom
trebalo osigurati da se to ne dogodi u vazduhu. Zbog nabubrelog pokvarenog
akumulatora, loger mi nije zabeležio dva
najbolja letačka dana i zato je mnogo bolje da se nedostaci pokažu tog
prvog trenažnog dana, nego u toku regularnih takmičarskih dana kada
posledice utiču na plasman.
Prvog takmičarskog dana se pokaže ko se kako pripremio. Dobri
meteorološki uslovi omogućili su da većina preleti više od 300km a
pobednik skoro 500km. Najvažnije je završiti disciplinu. Ako mislite da je to
možda lako, da se podsetimo, naše jedrilice nemaju motor: šleperski avion
otkači nas na 600m visine u zoni aerodroma i mi tražimo uzlazne vazdušne
struje, stubove. Petnaest minuta posle poletanja poslednjeg takmičara
otvara se startna linija široka 2km i kad je pilot potom preleti, ima 5h da
napravi prelet. Dobili smo zadatak da odletimo do Bačke Topole, a potom
kud koji, između nekoliko ponuđenih okretnih tačaka. Posle
obavljenog zadatka, svi su se vratili kući, na aerodrom poletanja, tako da
je fizički rad=0.
Zadatak drugog dana je ući u označene cilindre oko
Crvenke, Subotice i Kikinde.
Drugi dan na startu
Ne boduje se 5h nego 2h leta, ali ne preletena kilometraža,
već prosečna brzina leta. Meteorolozi predviđaju dolazak
oblačnosti sa zapada, tako da je zadatak trka učesnika između
sebe, a istovremeno i trka sa dolazećim nevremenom. Ko zakasni... Napravio
sam plan: pre starta popeću što više mogu, tako da do prelaska startne
linije budem u što boljoj poziciji, a potom
u dugačkom planiranju da tražim stub sa dobrim dizanjem. Preleteo
sam 23km, izgubio 700m visine i našao stub sa prosečnim dizanjem
većim od 2m/s, kasnije i preko 3. Uzlazne vazdušne struje su naše pumpe, a
postignuta visina je naše gorivo. Teško je početniku da odoli da ne stane
na pumpu i natoči malo visine, pogotovu što je naizgled besplatno, ali ako
sporo teče, drugi trakmičari će naći jače stubove i
postići bolju prosečnu brzinu. Najbolja dizanja obeleže nam lepi
pufnasti oblaci gde se uzlazni topao vazduh hladi i vodena para kondenzuje, pa
je zato jedriličaru važno da po izgledu oblaka proceni da li na toj pumpi
ima goriva i kojom brzinom može da napuni svoju izgubljenu visinu. Kad
sam dotakao cilindar oko Crvenke, sa zapada je pola neba bilo pokriveno
oblacima nadolazećeg fronta, tako da sam sa zadovoljstvom okrenuo ka
Subotici, brzo dotakao i taj cilindar, malo pobegao od nevremena, ali sam
produžio prema severoistoku, da iskoristim lepa dizanja koja su se smešila
ispod kumulusa u tom pravcu, a i da ne bih pre vremena došao nazad i tako
smanjio prosečnu brzinu. Kad sam tako nabrao kilometražu bez mnogo
gubitaka visine i okrenuo ka cilju, usput da očešem treći cilindar
oko Kikinde, matematika je bila jednostavna: putnom brzinolm od 180km/h da
pređem poslednjih 60 kilometara za 20 minuta. Trojica su bila brža od
mene, ali sa mnogo boljim jedrilicama i mnogo većim hendikep faktorom,
tako da je toga dana moj rezultat bio najbolji. Mislio sam da je neka greška i
brzo naručio roštilj za sve, pre nego što se greška otkrije....
Trećeg dana vreme je bilo loše, a
zadatak da obletimo Srbobran, Sentu i Ečku dva puta niko nije ispunio,
većina je jedva uspela samo jednom.
Četvrtog dana, odlični vremenski
uslovi i nezajažljiva želja da nađem jače dizanje, umalo da me
koštaju vanterenskog sletanja, ali sam uspeo da se spasim sa 300m visine, 40km
udaljen od cilja, našavši jak i širok stub baš na uređenoj njivi koju sam
izbarao za vanterensko sletanje. Da se to i dogodilo, zemaljska ekipa bi došla
po mene, rasklopili bismo jedrilicu, spakovali je u prikolicu i nazad na
aerodrom.
Poslednjeg dana smo poleteli na zadatak, ali
nas je kontrola vratila na sletanje zbog nevremena i protivgradne odbrane.
Poslednji dan prekinut zbog nevremena
Posle proglašenja pobednika i zatvaranja
takmičenja usledila je gozba, a zadovoljstvo nismo sakrivali, iz pehara
smo svi pili.
Gozba posle takmičenja